Tweeter button
Facebook button
Linkedin button
Pages Menu
Categories Menu

Postet af d. aug 30, 2011 i Blogging | 1 kommentar

Bliv klogere på din målgruppe. En case fra Lalandia

Når du implementerer Google Analytics, så får du en masse interessante data.

Men vidste du at du kan få meget mere viden ved at lave nogle ekstra implementeringer?

Ikke nok med at du får viden om brugen af sitet, men samtidig kan du dele dine brugere op i forskellige målgrupper, på baggrund af deres adfærd.

I dag vil jeg bruge Lalandias website som case til at forklare nærmere.

Book feriehus onlineMålgrupper på Lalandia

På forsiden af Lalandia er der en stor søgefunktion, hvor brugerne kan finde det feriehus, der passer bedst til deres behov. Der er en række valgmuligheder, herunder antal børn og antal voksne.

Du skal selvfølgelig spore præcis, hvad brugerne vælger i de forskellige søgekriterier. Du kan med disse data se præcis:

  • Hvilke kombinationer har bedst konvertering til udlejning
  • Hvilke kombinationer har værst konvertering til udlejning
  • Du kan få detaljeret viden om hvilke målgrupper, der benytter sitet

Ud fra de data du får i Google Analytics kan du segmentere dine brugere i målgrupper. Lav fx følgende segmenter:

  • Par uden børn
  • Par med 1 barn
  • Par med 2 børn eller flere

Du kan også dele grupperne op ud fra antal af nætter – er det et kort weekendophold på 1-2 nætter eller en længere ferie?

Brug data til at optimere trafikkilder

Nu skal du bruge alle de spændende data. Lav fx et segment, der indeholder alle besøg, der har søgt på 2 voksne, 2 børn og 4-7 nætter. Lad os kalde segmentet ”Kernefamilie ferietur”.

Nu kan du lære alt om kernefamilien og deres vej til bookning. Hvilke trafikkilder kom de fra? Er der en banner-kampagne, der har en høj affinitet i denne målgruppe (altså en høj andel af brugere i denne målgruppe, i forhold til gennemsnittet af al trafik)? Så bør du målrette din næste kampagne til målgruppen så bannerets indhold passer til. Lav banneret med billede af kernefamilien, der hygger sig i feriehuset og i vandlandet.

Hvilke sider ser de inde på sitet? Er de meget interesseret i tilbud, eller i højere grad i mulighederne for Mad og Drikke? Hvis de ser meget i Mad og Drikke området, så vil det være oplagt at fokusere mere på All-inclusive eller andre måder at gøre det simpelt med maden, i checkoutflowet for denne målgruppe.

Vil du lære mere om, hvordan du sporer dine målgrupper?

Der er utrolig mange muligheder for at optimere både markedsføring og website ud fra disse data. Vil du have flere tips til at spore og analysere, så er du velkommen på Webanalyse kurset, hvor du får mange flere tips og tricks.

FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksShare

1 kommentar

  1. Kort, præcist og super brugbart – som altid.
    Mange tak Jacob :)
    /Thomas

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>